blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG mastro
ČLÁNKY
GALÉRIE
DISKUSIE
SLEDOVAŤ BLOG
Vitajte na mojom blogu
mastro



Cestná cyklistika, 1. časť
pridal mastro 26.3. 2013 o 15:44



Cestná cyklistika

časť prvá

 

          Nepoteším Vás. Tento blog nebude o fotkách sporo odetých slečien, ani o citových výlevoch môjho vnútorného ja (aj keď...), či vyplakávaní o cenzúre na Sectore. A už vôbec nebude o hrách. Bude o športe.
          O športe, ktorý je u nás málo známy, málo uznávaný a ešte menej financovaný, pričom nás v ňom reprezentuje pár veľkých mien. Hlavne Peter Sagan a Peter Velits nám minulý rok robili veľkú radosť (o tomto roku ani nehovorím), veľa ľudí z našich krajov to aj pritiahlo k telke, aby si pozreli ako Tourminator zase urobí Forresta Gumpa v cieli. A často krát ľudia nechápali, prečo je niekedy tak vzadu, prečo ich tam je tak veľa ak vždy vyhrá len pár jazdcov a mohol by som pokračovať.

Tento blog bude o tom, aby ste to nejakým spôsobom pochopili, aby ste videli trochu do zákulisia, aby Vás to bavilo a nezaspali po hodine (aj mne sa stáva :-) ).
          Cestná cyklistka sa jazdí na pevnom povrchu, čo je teda asfalt, betón a dlažobné kocky. Posledný povrch je čistý hardcore pre cesťákov, keďže tie kocky nie sú také, aké sú v meste po „rekonštrukcii“ z eurofondov. :-) Často krát sú bicykle výrazne spevnené, aby vydržali (Paríž-Rubaix).

Väčšina pretekov sa jazdí v Európe, hlavne vo Francúzsku, Taliansku, Španielsku a v štátoch Beneluxu. Mimo EU je to hlavne USA a Austrália. V týchto štátoch je cyklistika doslova národným športom, niečo ako u nás hokej, takže najviac jazdcov pochádza z týchto krajín.
Tomu celému šéfuje Medzinárodná cyklistická únia (UCI), ktorá určuje všetky dôležité pravidlá, okrem iného aj ktoré tímy budú v elitnom klube ProTour. Je to niečo podobné ako tímy v F1, jednoducho top.
Všetky tímy počas sezóny jazdia v tzv. World Tour. Sú to elitné preteky v ktorom sa okrem ProTour tímov zúčastňuje pár kontinentálnych, ktorých pozívajú organizátori pretekov. Najčastejšie sú to nejaké mieste tímy, ktoré dostanú možnosť trochu sa zviditeľniť pred zrakmi divákov.

World Tour sa delí na štyri kategórie. V jednotke je len Tour de France. V dvojke sú ďalšie dve slávne trojtýždňové preteky (tzv. Grand Tours), a to talianske Giro d'Italia a španielske Vuelta a Espaňa. V tretej a štvrtej kategórii sú o niečo menej slávne etapové preteky a hlavne tzv. klasiky (podrobnejšie inokedy).

          A teraz k samotným jazdcom a teamom. Cyklistika JE tímový šport. Možno sa nezdá, ale tímová taktika je v tomto športe hádam ešte dôležitejšia ako už v spomínanej F1. Tímov v ProTour je 18, musia sa zúčastniť pretekov World Tour a na pretekoch sa zúčastňuje 7 až 9 jazdcov. Taktika tímu sa mení podľa druhu pretekov, či podľa možností tímu. Hlavne slabšie tímy sa zameriavajú napr. na úniky, alebo nejaké čiastočné úspechy. Okrem peňazí (ak sa niečo podarí) sa zviditeľňuje ich sponzor, čo im môže zabezpečiť prežitie aj v budúcej sezóne. Iné teamy sú skôr šprintérske, alebo sa zameriavajú na celkový výsledok, t.j. ich cielom je vyhrať napr. Tour de France.
Tímy majú určeného svojho lídra v danom preteku. Pre zjednodušenie uvediem tím Cannondale, kde jazdia aj bratia Saganovci. Na celkový výsledok je Basso, takýto jazdec partí medzi výborných vrchárov, keďže najčastejšie etapové preteky sa vyhrávajú v horách. Na šprinty majú Vivianniho a Sagana na klasiky a čiastkové úspechy (vyhrať etapy na Tour). V niektorých tímoch sa nachádzajú aj výborný časovkári (Cancellara), vrchári, či šprintéri a podľa toho sa určuje celá taktika. Hlavne etapových pretekoch sa jednotliví lídri šetria, šprintér zostáva pozadu v horských etapách, kde preberá „žezlo“ vrchár.

          Okolo lídra sú tzv. domestici, pomáhači (Juraj Sagan). Majú za úlohu pomáhať lídrovi ako sa len dá. Niektorí nosia stravu a pitie (to pendlovanie v pelotóne zaberá veľmi veľa energie), chránia lídra pred vetrom, vytvárajú mu vhodnú šprintérsku pozíciu. Môžu vytvoriť na konci rovinatej etapy tzv. vláčik, kde za sebou sú jazdci tímu, na konci je líder. Idú vysoké tempo, postupne odstupujú až na konci zostane len jeden a líder. V hodnej chvíli líder vystúpi zo závetria a s ušetrenou energiou sa v šprinte pokúsi vyhrať. V kopcoch tím môže na čele vytvárať vysoké tempo, aby menej odolný jazdci odpadli z pelotónu a na konci napr. šprintér neohrozil ich jazdca. Ak od pelotónu sa odpúta nejaký únik, tak jazdci tímu, ktorý v danom úniku nemajú zastúpenie, začnú vytvárať vysoké tempo a nútia tak celý pelotón pridať. Hlavne na konci, v kopcovitých pretekoch môže jazdec urobiť fake únik, vďaka čomu môže unaviť domestikov z konkurenčného tímu, ktorí neustále vpredu musia pracovať a na konci im už sila môže chýbať. Samozrejme ich možností sú obmedzené tým, ako je tým postavený.  Jazdci dostávajú pokyny cez vysielačku (nie sú vždy povolené), ich riaditeľ z auta za nimi sleduje dianie. Samotné vysielačky rozdeľujú ako organizátorov, tak aj jazdcov a hlavne divákov. Odporcovia argumentujú tým, že z pretekov odpadá spontánnosť a jazdec sa nemusí spoliehať na svoje inštinkty. Na druhej strane vysielačky pomáhajú v bezpečnosti, keďže jazdci majú prehľad a tak v dôležitých momentoch (šprint na konci) sa nepchajú všetci dopredu.

          Sledovaním pretekov nezískate prehľad určite hneď, ale vďaka kvalitnému komentáru (Eurosport) a spoznaním významnejších jazdcov sa postupne do toho dostanete a zaspíte len na rovinatých pretekoch. :-)

Nabudúce Vám predstavím (ak toto niekto vôbec prečíta :-) ) jednotlivé preteky, ich význam a bodovanie, takisto rozdelenie profilov etáp. Takisto sa pokúsim podrobnejšie vysvetliť prečo šprintér sa v kopcoch nepchá dopredu a jazdcovi na celkové poradie stačí ak v šprinte príde v uprostred pelotónu.



Prístupov 10841
Kvalita článku
(100%) hlasov 7

PRÍSPEVKY
SLEDUJETE
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
Back to the core, alebo ako som kúpil Wi...
[ 5.2.2014] (príspevkov 6)
Cestná cyklistika, 1. časť
[ 26.3.2013] (príspevkov 11)
Harry Potter Road Trip
[ 14.7.2009] (príspevkov 4)
Cesta domov... troška inak
[ 18.6.2009] (príspevkov 3)
Lil´ Me - detstvo
[ 16.5.2009] (príspevkov 7)
Black Adder - Čierna Zmija
[ 26.4.2009] (príspevkov 6)
Muse
[ 1.4.2009] (príspevkov 5)
Viedeň - Výstava luxusných áut
[ 3.2.2009] (príspevkov 4)
Asus EEE 1000H
[ 1.12.2008] (príspevkov 2)
Na vojne
[ 22.2.2008] (príspevkov 10)